2011. július 25., hétfő

Gyereknélküli nyaralás Horvátországban 1.

Idén, 10 év után gyerek nélkül utazunk egyet. Kiinduló ötlet a Debconf volt (www.debconf.org), amely idén közel jött: Bosznia Hercegovinába, Banja Lukába. (A konferencia a Debian Linux fejlesztőinek éves találkozója, jövőre Nikaraguában lesz. Menjünk!!)

Voltunk olyan szerencsések, hogy a gyerekeinket elvállalták közös nyaralásra a nagyszüleik (hálaésköszönethalleluja), így elkezdhettük tervezni az utazást. Mivel a BiH-i szállást aranyárban mérték, inkább csak a free napra mentünk Banja Lukába, a többi napra Horvátországot terveztünk. Igazi "amilyenre sikerül" nyaralást ötlöttünk ki: több lehetséges célpont, több lehetséges szállás. Nem kell túlbiztosítani mindent, ha gyerek nélkül utazunk. (Bár a mi gyerekeik nagyon jól akklimatizálódnak, ezt már tapasztaltuk.)
Készítettünk sok képet, próbálom is majd feltölteni.
A beszámoló:

Első nap cél: Banja Luka, Debcconf., majd Duka Resa Slapic Camp
Indulás Zamárdiból reggel 7-kor.
1-2 dolgot még vásároltunk, aztán irány Horvátország. Az eső esik, majd zuhog, és tovább zuhog.
A határátkelés simán megy, mindenki nagyon kedves, gyors. Az eső továbbra is zuhog. A horvát autópályán hőmérsékletkorlátozás van: a 15 (majd 14, 13) fok miatt 80 (majd 60) km/h a sebességkorlátozás... Azért haladunk.
Útközben látjuk, hogy rajtunk kívül senki nem tart be semmilyen sebességkorlátozást... Mi úgy döntünk, hogy szabadságon vagyunk, nem sietünk (nincsenek velünk éhes és fáradt gyerekek sem), és pénzünk sincs az esetleges büntetésre. Ezért kényelmes tempóban haladunk.
Sokat megyünk az autópályán, (áthajtós kapuk vannak, viszonylag jól ételmezhető piktogramokkal és gyors haladással) elmegyünk egy nagy láp mellett, rengeteg fehér gólyát látunk, majdnem nekünk repül egy (de jól tud manőverezni). Egy lezárt pihenőnél bagózó motoros rendőr ücsörög a motorján.
Átkelés Bosznia-Hercegovinába:
Odafelé gyorsan halad a sor, a horvát határ után egy folyó hídján kell átmenni (kb. kamionmagas rácsok között)... Akkor már látjuk, hogy visszafelé gáz lesz, kígyózó sor a városka utcáján, keskeny kétsávos utca, egyik felét a H.o-ba tartó kamionok teljesen elfoglalják, a személyautók a másik sávot... Mi megyünk félig a járdán, a csipkét áruló nénik meg rutinosan lépnek arrébb. Úgy látszik, itt így szokták...

BiH
Itthoni közvéleménykutatásom alapján (elég értelmes emberetket kérdeztem) senki nem tudta, hol van Banja Luka, azt esetleg, hogy BiH.
Magyar Debian fejlesztők Banja Lukában (másokról nem tudok, hogy kint lettek volna)
Ezért gondolom, hogy jót tett az ország ismertségének a Debconf. Jött 100 nagyon okos IT ember, hallgat sok még okosabbtól sok előadást, majd hazamegy és sokáig emlegeti. Ezt emelte ki a BiH minisztérium embere, és biztos igaza volt.
A Banski dvorban van a rendezvény, ez Banja Luka kulturális központja, egy nagyon szép épület.
A Banski dvor mellett templom

A központban épülő óriási plázaszerű épület, Zepter Pláza felirattal
Az előadásokról nem tudok nyilatkozni. Viszont ebédeltünk is, nagyon vicces összegből (cevapot, pitában, krumplival és salátával). Tényleg vicces volt...
Szemtelen veréb: az asztalról eszik...

Közben az eső eláll, majd mikor kijövünk, tovább zuhog.
Autós városnézés...
A régi városfal

Vasárnap van, sok bolt nincs nyitva, cirill betűs feliratok

Közlekedési eszközök...

Mozdony a Közlekedési Múzeum előtt  (itt láttuk még a sünit, az nem tudom hogy kerül ide...)
Visszafelé a határon nagy a torlódás, nehezen haladnak az autók a kamionoktól eltorlaszolt úton.
Egy jellemző látkép

A templom egészben

Van, hogy kamion kerül ki kamiont egy 3 méter széles úton. Végül a mogorva határőr int, hogy menjünk, meg se nézi az igazolványt. A hídon áthajtva ugyanez zajlik, csak kulturáltabb körülmények között.
A híd alatt a folyó homokpadján laknak...
Útközben látjuk a félbehagyott-elhagyott házakat, a cirill betűs feliratokat... Rossz emlékeket ébresztenek bennünk.  (Én, bevallom kicsit örültem, mikor visszajutottunk Horvátországba.)
Ilyen nehéz, nyomasztó felhők alatt haladunk
Mai végső célpont a Slapic kemping lett volna, de annyira zuhogott, hogy a mellette lévő szobakiadók közül vettünk ki egyet (240 kn, fürdővel, mellette berendezett terasszal). A kemping mellett patak folyik, gyönyörű kis zúgók vannak rajta, majd tóvá szélesedik, ahol horgászni szoktak, lehet kenut bérelni is. Mi most csak megaludtunk és már megyünk is tovább.

Van nagy játszótér a gyerekeknek, szóval elég összkomfortos hely, felírjuk a "mégeljövünk" listára. A képek alapján érthető lesz :)

A cím, ha valakit érdekel

Reggel korán kelünk, 7-kor csörög az óra, az eső esik. Lányaimnak nem hiányoztam küllönösebben, ez szuper! Reggeli után rövid megbeszélés, majd indulunk tovább.
Mai célpont: Porec a tengerparton, előtte Pula, majd a Limszki fjord.

Folytatás holnap :)
(A gyerekeimnek sok puszi és pacsi!)