2012. november 7., szerda

Volt egy álmom...

Sose voltam fekete, sőt "kisebbségi" (utálom ezt a kifejezést...) sem. Viszont szegény igen, és ez jött velem sokáig mint egy homlokomra ragasztott bélyeg, lélekben még mindig szegény vagyok :)))
(Ez nem keverendő össze a "boldogok a lelki szegények" státusszal.)

Aki nem volt szegény sose, az nem tudja mit jelent: nemcsak azt, hogy nem kaviárt reggelizünk vagy nem a Bahamákon nyaralunk (bár ez már snassz divatos körökben, azt hiszem), hanem szociális, kulturális és pedagógiai értelemben is korlátozottak a lehetőségeink.

Magyarul: akinek kenyérre sincs pénze, tuti nem színházjegyet fog venni, és a továbbtanulása sem olyan gördülékeny mint a jobban eleresztett gyerekeknek.
Egy személyes adalék az én "nyomoromról": amikor elkezdtem az eltére járni, nagyon sokáig mindig megtorpantam és elolvastam a táblát, és nagyon meghatódtam hogy oda járhatok :)

De ez most nem egy szociokulturális-elmélkedős poszt akart lenni, csak egy örömködős: tegnap mondtam a nagyobbikomnak, hogy "mekkora 'ciki' lenne már, ha megint BO lenne az Amerikai Egyesült Államok elnöke!" Reménykedtem benne, hogy így lesz, és igen!

Eltekintve attól, hogy jó vagy nem jó politikus-e (amit én annyira nem tudok megítélni, de gyanítom hogy inkább jó), egy bólintás az egyenlőségre, és tiltakozás a megkülönböztetés ellen. És áttételesen megtámogat engem, hogy nem én vagyok az egyetlen repülő...

Martin Luther King (1963) híres beszéde, ki ne ismerné:
"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal."
Van egy álmom: egy napon felkel majd ez a nemzet, és megéli, mit jelent valójában az, ami a hitvallásában áll: „Számunkra ezek az igazságok nyilvánvalóak; minden ember egyenlőnek lett teremtve.”

I have a dream today! I have a dream that one day, down in Alabama, with its vicious racists, with its governor having his lips dripping with the words of "interposition" and "nullification" -- one day right there in Alabama little black boys and black girls will be able to join hands with little white boys and white girls as sisters and brothers.
Van egy álmom a mai napon! Van egy álmom: hogy egy napon Alabama államban, ahol a kormányzó ma szünet nélkül csak a beavatkozásról és a hatálytalanításról beszél, megváltozik a helyzet, de úgy, hogy fekete kisfiúk és fekete kislányok testvérként, kézen fogva járhatnak a fehér kisfiúkkal és kislányokkal.
 
Nálunk is nehéz, rossz olvasni, hogy kedvenc fórumomon valaki inkább szétszabdalná a cuccait mint hogy a cigányok kitúrják a ruhagyűjtő konténerből. Persze, szíve joga, de ezt megengedve: neki miért nem mindegy? Érdekes gondolkodás, de remélem ő a repülő.

És a legfontosabb idézet, minden helyzetre igaz:
"Men often hate each other because they fear each other; they fear each other because they don't know each other; they don't know each other because they can not communicate; they can not communicate because they are separated."


Az emberek gyakran gyűlölik egymást, mert félnek egymástól; félnek egymástól, mert nem ismerik egymást; nem ismerik egymást, mert nem tudnak kommunikálni; nem tudnak kommunikálni, mert elválasztva élnek.

(A fordítást köszönöm a wikidézet oldalnak!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése