2013. július 17., szerda

Projektjeink, mert nyár van

A napjaink mozgalmasan-unalmasan telnek...
Egy mai életkép:
aranyvesszőre jól lehet vállfákat akasztani
 
 Év közben rengeteg dolgot csinálunk, főleg Juli és én: ezerfelé járunk, teljesítünk és alkalmazkodunk. Ilyenkor nyáron viszont mindannyian kellemesen el tudunk merülni a kis apróságainkban, "molyolásunkban".

A csajok itt éppen egy Pont, vonal, mérés című 1981-es orosz játékos mértankönyvet olvasnak...


Projekt 1. - napi főzés
minden nap csinálunk valamit amit ehetünk, ez létszükséglet, de kreativitás és az együtt végzett munka öröme is. Mindenki tud segíteni (aki éppen ott van), és szokott is.
Ma éppen almakompót készült, Emma volt a büszke daraboló.

Nem tudom miért, mindig megkérdezi, hogy "ez a kés fegyver?" :)))))


Projekt 2. - almaecet
Régóta szeretnék házi ecetet készíteni, de valami mindig közbejött és elhessegettem  feladatot. (Feladat akkor, ha nincs időm rá, nem tudok kellően odafigyelni és teherré válik.) Nemrég jártam Eszternél, aki többféle ecetet készített, mind megmutogatta, megkóstoltam, beszélgettünk erről. Most újra eszembe jutott, mert a fáinkon sok alma érik majd, alatta sok lepottyantat is találtunk.


Ráadásul tegnap Erdőkóstoló blogját is olvasgattam, ő sokfélét kipróbált és hasznos infókat találtam a vadgyümölcs-ecetekről. Rajta kívül még más oldalakat is megnéztem, Antalvali oldalán SzappanÖrdögHeni írása tetszett legjobban (a kommentelők hozzászólásait is érdemes elolvasni, érdekesek!) 

Szóval ma elhatároztuk hogy készítünk saját almaecetet, össze is vágtam az almát (én tutira nem reszelem...), beletettem a szükséges anyagokat (víz, cukor),



jobboldalt Hémangi vega szakácskönyve, csak mondom


lefedtem és a ház melletti sárga asztalra került napozni.
Sok feladat nincs vele, időnként keverni kell és várni.

Projekt 3. - orbáncfű olaj
Ikra barátnőm gyönyörű webboltjának blogján láttam az orbáncfűolaj készítésének receptjét. Gyerekkorom óta ismerkedem a gyógynövényekkel, szárítva, főzve, olajként... Nem idegen tőlem a gyűjtés és egy kis kotyvasztás sem. De a virágzó orbáncfű éppen nyíló virágait úgy letépni (napsütésben, mert akkor több benne az illóolaj), hogy a maradék kis bimbók ne szakadjanak le... Hát, nem egyszerű. Egy kistálnyit szedtem és napraforgóolajjal öntöttem fel, mert az volt itthon. Az üveget lefedve az ablakpárkányra állítottam.







Projekt 4. - természettudományos nevelés
Ez folyamatos, gyakorlatilag 11 éve csináljuk. Szegény hátrányos helyzetű gyerekeink számára talán nyomasztó, hogy az anyjuk tanító - dúla - eü. szakdolgozó - hobbi gyógynövényész és horgoló, az apjuk matematikus - programozó - kémikus és egyéb... ;))))

Nekem egyik kedvenc vesszőparipám (mert több is van) a "tudományos megismerés módszerei", ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az élet minden területén sikeresebbek lehetünk, ha a körülöttünk lévő dolgokat egy bizonyos algoritmus szerint ismerjük meg.
Ma (mert tudom hogy az orbánfűolaj "csodás átalakuláson" fog keresztülmenni) Julit rávettem, hogy kövesse végig a "kísérletet": dokumentálja fotókkal és megfigyelési naplóban. Beszéltünk a kísérletről általánosságban (mi az, hogyan kell végezni, milyen feltételeknek kell teljesülniük stb.), a kísérlet tényezőiről (az orbáncfű - olaj - napfény[meleg]), az összetevők lehetséges változtatásáról és ezek hatásáról a kísérletben... Ragyogó ötletei voltak (kedvencem az olajos oldószer helyett limonádé használata), szuperül követte a magyarázatokat és kérdezett és végül elkészítette a megfigyelési napló mai napját. (Persze az is felmerült, hogy hogyan célszerű kinéznie egy olyannak.)
Nagyon boldog vagyok, amikor ez látom, hiszen egy nagyon értelmes kis kobak, aki minden fejlődési lehetőséget örömmel fogad!

És persze várja, mi lesz az az érdekesség, amit az olajunk produkálni fog (azt a felvetésemet, hogy talán rózsaillatot fog árasztani, komolytalannak találta...)


(És ma még mostunk is, forgótárcsás mosógéppel és kis centrifugával, ahogy illik, lásd életkép.
És folytatom a babagubót: sikerült megfejtenem a hiányzó bigyóbogyó titkát és bőszen haladok tovább a babakék-rózsaszín projekttel.)




1 megjegyzés: