2013. augusztus 5., hétfő

Projektek 2. - Házi készítésű almaecet

Kb. 3 hete készült az a bejegyzés, amelyben az almaecet-kísérlet elindult.

3 hete
Két hét múlva javasolták leszűrni, illetve amikor megszűnik a forrás. Nálunk az udvari barkácsasztalon van az üveg, ezért sem az erjedés leállását (szag), sem a forrás megszűnését nem láttam. Bevallom: időnként ránéztem, megkevertem, egyszer a vizet is pótoltam, de különösebben nem volt időm foglalkozni vele.

Tegnap  (már többedszerre) észleltem, hogy nem forr, és mintha cefreszag se jönne belőle. Ezért amikor a gyerekek látványosan mást csináltak, nekiláttam leszűrni. Mint később kiderült, a gyerekek távol tartása jó ötlet volt, mert ahogy elkezdtem dolgozni, azonnal több tucat darázs és bögöly jelent meg. Lehet, hogy ajánlatos lett volna a házban csinálni, de inkább egy tucat röpködő rovar, mint bent egy kiömlött adag nyúlnya vagy szétrepkedett üvegszilánkok...

Odakészültem a barkácsasztalhoz: kisvödör, régi típusú tésztaszűrő, tiszta tetrapelenkák és darabok, 7 dl-s befőttesüveg, gumigyűrűk, ivóvíz palackban, tiszta minősítésű törlőrongy.


Először szemügyre vettem az ecetágyat, az almákat, megszagoltam (tud. megism. módsz. - érzékszerveinkkel érz. tul.)

Az ecetágyat - ez a fent úszó nyúlnya (vagy amit én annak gondolok)- áttettem az új almaecetes üvegbe (amit ugyanakkor fel is töltöttem vízzel, mert a múltkor elfelejtettem...)
Aztán egy kisvödörbe tettem a tésztaszűrőt, abba egy többrétegre hajtott tetrát  és lassan átöntöttem a nagy üveg egész tartalmát a szűrőbe.



A tetrát adagonként jól kicsavartam, és végül másfél 7 dl-es üvegnyi ecet keletkezett (igen, tudom hogy az kb. 1 l, direkt nem úgy írtam :D ).

almaecet

az összes eszköz és kellék

az új ecetkezdemény és az ülepednivalók


Ennek kell még ülepednie, azt mondják, szépen letisztul majd... A másik üvegben újabb adag készül, mert alma van, sok... Ha vicceskedni akarnék, akkor rohadt sok és sok rohadt :)))
(Nem akarok vicceskedni, viszont az almahéj, a csutkák meg a ronda részek kiválóak ecetnek.)

Tapasztalatok:
  • a leszűrt ecet illata nagyon finom,
  • az egész művelet kb. 20 perc,
  • rengeteg repülő rovart vonz az illat és a kiteregetett gyümölcs, ezért célszerű lehet gyerekek nélkül vagy zárt helyen dolgozni.
(Itt vagyok: http://rozsaszincsiga.blogspot.hu/2013/08/ilyen-ha-meg-nem-voltal-nalunk.html )








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése